|
||||||
Is uw organisatie commercieel volwassen?Vooral op het gebied van commercie zijn theorie en praktijk vaak twee gescheiden werelden. Binnen talloze organisaties wordt gesproken over de meest prachtige strategische marktbenaderingconcepten en in nog meer organisaties heeft men de mond vol van oplossingen die men op basis van een partnerrelatie met de klanten wil realiseren. Maar in de praktijk is er vaak geen sprake van accountplanning, marktgerichte productontwikkeling en een oplossingsgerichte partnerrelatie met de klanten. Net zoals het CMM-model iets zegt over de volwassenheid bij procesbeheersing, zou er ook een volwassenheidsmodel voor commerciële organisaties opgesteld kunnen worden. De volgende volwassenheidsniveaus zouden daarbij gehanteerd kunnen worden, waarbij voor elk niveau een aantal kenmerken weergegeven worden.
Commercieel ongeboren organisatie:
Commercieel onvolwassen organisatie:
Commercieel adolescente organisatie:
Commercieel volwassen organisatie:
Sommige organisaties doorlopen deze stadia gefaseerd. De commercieel ongeboren organisatie is daarbij echter een buitencategorie. Pas bij het verzelfstandigen van een overheidsafdeling tot een commercieel bedrijf kan het model als groeimodel worden gezien. Typerend is het ook dat bij het verkrijgen van een bepaalde marktpositie vaak de commerciële scherpte in organisaties verdwijnt. In plaats van verdere groei naar volwassenheid, vallen organisaties dan terug naar een adolescent of zelfs onvolwassen niveau. Wij wensen u veel volwassenheid toe!
Deze tekst is samengesteld door Maarten Mijwaart van Management Start.
|
||||||