|
||||||
7S Model van McKinseyManagementStart.nl zal de komende tijd de belangrijkste modellen voor management en leidinggeven op haar website presenteren en van elk model een korte samenvatting weergeven. We beginnen daarbij met het 7S Model van McKinsey. Auteurs Het model werd voor het eerst geintroduceerd in "The Art of Japanese Management" in 1981. Dat boek is geschreven door Richard Pascale en Anthony Athos, beide medewerkers van McKinsey. Het model is mede ontwikkeld door Tom Peters en Robert Waterman eind jaren zeventig. McKinsey heeft het model geadopteerd en veelvuldig ingezet. Het 7-factorenmodel werd toen bekend onder de huidige term 7S-model. Beschrijving Het model beschrijft zeven factoren die door managers integraal moeten worden beschouwd en beïnvloed om te komen tot een effectieve en efficiënte organisatie. Het model laat zien dat er geen eenvoudige sleutel tot succes is, maar dat een strategisch manager in staat moet zijn om de organisatie op verschillende aspecten aan te sturen. De benadering op verschillende terreinen (de zeven factoren) moeten elkaar ondersteunen en versterken om de strategische doelen van een organisatie te kunnen bereiken. Het model ziet er als volgt uit:
De auteurs benadrukken dat de onderlinge relatie en afhankelijkheid van de diverse deelgebieden veel aandacht behoeven. Als ware het een soort voorloper van de balanced scorecard, zou men kunnen stellen dat de prestatie op elke factor afzonderlijk en als onderdeel van het geheel moet worden geëvalueerd en geoptimaliseerd om synthese mogelijk te maken en de strategie van de onderneming te realiseren. Het gaat daarbij om de volgende zeven factoren:
Shared Values
Strategy
Structure
Systems
Style
Staff
Skills Strategy, structure en systems zijn de zogenaamde 'harde', oftewel objectieve en concrete, factoren. De andere factoren zijn de zogenaamde 'zachte' factoren. Staff, strategy, structure en systems kunnen vrij snel worden beinvloed. De andere factoren kunnen slechts 'traag' worden beïnvloed. Opmerkingen Het model wordt nog steeds veel ingezet om een analyse te maken van de (te verwachten) prestatie van ondernemingen en de mogelijkheden om deze prestaties te verbeteren. Te komen tot een integrale benadering met 'harde' en 'zachte' factoren is voor veel managers nog steeds geen sinecure. Het model benadrukt terecht dat zaken als waarden, cultuur, communicatie en managementstijl wel degelijk een duidelijke invloed hebben op de prestaties van de onderneming. De onderlinge afhankelijkheid van factoren wordt daarbij terecht zeer sterk benadrukt. Er zijn veel variaties op het model ontstaan. De essentie van het model staat als een huis en het spelen op verschillende schaakborden en daarbij ook nog eens de onderlingen relaties zien en kunnen beïnvloeden blijkt voor veel managers het moeilijkste onderdeel van strategisch management. Tip! Lees meer over de werkwijze van McKinsey in: Tip! Leer thuis meer over management en marketing via de NHA:
Cursus basiskennis management
|
||||||