Startpagina  | Terug  |   © 2007
 
 

Online mogelijkheden om te netwerken

Netwerken voor iedereen

Het lijkt wel of in dit digitale tijdperk iedereen bouwt aan zijn eigen sociale netwerk. De populariteit van websites als Hyves (Hyves), MySpace (MySpace) of My MSN (My MSN) is het bewijs dat veel mensen de behoefte voelen om zich te uiten op het Internet en zo wellicht in contact te komen met gelijkgestemde vrienden of interessante partners.

Het principe voor deze en soortgelijke sites is veelal hetzelfde. Op een relatief eenvoudige manier kunt u zelf een profiel aanmaken en uw eigen webpagina op Internet verkrijgen. Zonder te programmeren kan het uiterlijk van deze pagina worden aangepast. Vervolgens kunt u contact leggen met andere gebruikers en zo een vriendengroep opbouwen. Met uw vrienden kunt u vervolgens communiceren en gegevens, zoals foto's, uitwisselen.

Zakelijk netwerken

Volgens het hierboven beschreven principe is het natuurlijk ook mogelijk om op een zakelijke manier te netwerken. Veel websites voor zakelijk netwerken bieden de mogelijkheid om online een profiel aan te maken en om relaties te beheren.

Het voordeel van het gebruik van deze sites is dat u een centrale omgeving heeft waarin u uw contacten beheert. Als u uw gegevens in deze omgeving wijzigt, zijn de veranderingen direct voor al uw relaties inzichtelijk. Dat is handig als u bijvoorbeeld van baan wisselt, een nieuwe functie heeft of als bijvoorbeeld uw e-mailadres of telefoonnummer wijzigt.

Een ander voordeel is dat u nu kunt zoeken in deze electronische verzameling van gebruikers. U kunt verloren gegane contacten hernieuwen of via uw netwerk nieuwe relaties aanboren.

Hieronder noemen we een aantal veelgebruikte netwerkomgevingen op het Internet:

LinkedIn (http://www.linkedin.com)

LinkedIn is een online netwerkomgeving.
Contacten kunnen worden uitgenodigd en online worden opgeslagen. Via een toolbar is een import uit Microsoft Outlook mogelijk.
Uw profiel bevat gegevens over huidige en voorgaande dienstbetrekkingen en eventueel scholing. Dit profiel wordt gebruikt om te kunnen zoeken in de grote vergaarbak van LinkedIn-gebruikers. LinkedIn helpt u zo bij het zoeken van bijvoorbeeld een goede business partner of een nieuwe baan.
Een nieuwe functie is dat u andere gebruikers om advies en informatie kunt vragen.
De betaalde versie biedt extra mogelijkheden, zoals InMail, en heft enkele beperkingen in het gebruik op.

Xing (http://www.xing.com)

Xing, voorheen ook bekend als OpenBC, is een online netwerkomgeving.
Uw profiel fungeert als visitekaartje op het Internet.
Xing en LinkedIn zijn wat functionaliteit betreft vergelijkbaar.
Voordeel van Xing is dat het ook Nederlandstalig beschikbaar is.

Plaxo (http://www.plaxo.com)

Plaxo is een online adresboek en agenda.
De gratis service bestaat uit toolbars die je aan Outlook en browsers kunt koppelen om gegevens op een centrale plek op het web op te slaan en een webapplicatie om die gegevens te raadplegen.
De betaalde versie biedt bovendien allerlei mogelijkheden om online visitekaartjes te beheren en uit te wisselen met andere Plaxo-gebruikers.

Ecademy (http://www.ecademy.com)

Ecademy is een online netwerkomgeving.
U kunt een profiel aanmaken en contacten opslaan.
Ecademy biedt de mogelijkheden om deel te nemen in bepaalde 'clubs' en aan online meetings deel te nemen.
De betaalde varianten heffen enkele beperkingen op bij het vinden van nieuwe relaties en nieuwe opportunities.

In de praktijk...

De mogelijkheden van dergelijke sites worden duidelijk als u uw profiel aanmaakt en met de verschillende functies om te netwerken aan de slag gaat. Op zich is het gebruik van de genoemde omgevingen redelijk eenvoudig en u zult al snel in staat zijn om een redelijk netwerk op te bouwen. Houd echter wel een aantal zaken in de gaten...

Zo kost het behoorlijk wat tijd om een netwerk op te bouwen en te beheren. Het gebruik van dergelijke sites betaalt zich pas terug als u er regelmatig gebruik van maakt en echt werk maakt van uw netwerk.

Een nadeel van de meeste sites is dat het gebruik zich meestal beperkt tot een online adresboek. Om echt goed te netwerken, heeft u vaak de opties nodig waarvoor u moet betalen. Op zich een overweging waard, maar u weet natuurlijk vooraf niet hoeveel gebruikers ook daadwerkelijk van de betaalde mogelijkheden om te netwerken gebruik maken.

Een andere overweging betreft uw selectie van een netwerkomgeving. Wilt u van meer omgevingen gebruik maken of beperkt u zich bijvoorbeeld tot LinkedIn of Xing? Focus op een omgeving maakt het mogelijk dat u wellicht het meeste rendement uit het gebruik ervan maakt. Bovendien hoeft u dan niet al uw contacten 'lastig te vallen' met verzoeken om tot uw online netwerk toe te treden. Maar wellicht loopt u door deze beperking wel weer een relatie of unieke kans mis.

Een belangrijk advies is in elk geval om niet blind een relatie aan te gaan met mensen die u niet kent. De spammers van deze wereld hebben de omgevingen ook ontdekt en zullen elke mogelijkheid aangrijpen om een grote, waardevolle database met zakelijke gegevens op te kunnen bouwen zonder ervoor te hoeven betalen. Als iemand u benadert en deze persoon heeft duizenden relaties, dan is het wellicht raadzaam om uzelf even af te vragen hoe een persoon een dergelijk groot netwerk kan opbouwen en beheren.

Online netwerken kan een nuttige aanvulling Zijn op uw inspanningen om een netwerk van betekenis op te bouwen. Besef echter wel dat de acceptatie van dergelijke netwerkomgevingen niet bij iedereen aanwezig is. Zie het dan ook vooral als een aanvulling en niet als vervanging.


Dit artikel is samengesteld door Management Start.

Reageer op dit artikel...